Wednesday, November 3, 2010

Trip Keliru di BB - 31 Oktober 2010

Salam.

Geng, sepatutnya semalam menjadi pesta menaikkan ikan sungai di BB.
Tapi dimana silapnya aku pon tak mengerti...........................mungkin misteri alam yang akan tetap kekal seperti yang termaktub pada kitab naluri semulajadi.

Semalam aku memulakan langkah dari rumah dengan langkah kanan agaknya.
Kira2 jam 4pagi aku sampai dirumah dari tempat kerja.
Punggah dan susun segalagala yang perlu kedalam EVO 12 Megavalve yang kekal dan setia denganku.

Kejutkan 2 orang Hero Tamil aku, lebihkurang pukul 4.45 aku dah tercongok di kedai Mamak Aziz,mengode 15 kepin roti canai. Sambil tu sempat la aku buat "Wake up call' utk orang penting trip ni,kalo takde die ni mati kering wooooo.

Menelusuri jalan yang lengang kira2 sejam kami telah berada di Masjid Pekan Rawang.
Selesai je pon, bergerakla kami ke Sungai Idaman.......sambil sempatla aku call dan pesan pada Nasrul, Sape sampai dulu,takyah tunggu di mana2 pitstop,terus ke pot..........kita cop tempat takut penuh.

Lebihkurang 645pg aku dah sampai,lega aku pot kosong takde orang lain lagi.
Gohedgostan keta lebikurang,parking jer............
Nengok sungei hati pon senang,ektibiti ikan ade kasor2, tp Air keruh tehtarik tapi tak kawww.
Duetigepatkali le jugak, deburan dalam radius balingan umpan.......kasor le juge nampoknye yop.

Hati pon berkata2 " tis is da day" dan nampak macam nak menjadi pesta kot bg geng2 yg belum sampai tuh. Takyah yang besor dan kasor, Teruboi 500gram seko, Lj sekelosetengah seko dah mantap.

Dapat bwk balik sorang duetige eko dah cukup, geng kite tak tamakkan?
Teruih teman keluarkan set 30paun, yang sememangnya dah redy dlm keta.
Teringat2 dlm kaplaotak teman Patin yang Nasrul dapat aritu, termuntah sawit sebijik.
Terailah camtu,tapi kali ni teman nak pakei sawit peram.........lembik dan berminyak......fuhhhhh wangi tu.

Aku cangkuk ala setting utk Kelah Taman Negara Kuala Koh.......campak.
Anak aku Abang Long pon cakap rod ni Abg Long punya, sambil amik kerusi dia duduk betul2 kat set tu.

Mase umpan tu hanyut, dia dah cakap ikan makan, aku cakap itu umpan hanyut jer.
Baru nak setting set kedua......dia ckp lagi ikan makan, aku nengok memang lain macam jer hanyut ni. Bengkok plak tu,apelagi sentap la......sentap jer mengamukla 'makhluk' tu.
Dalam hati cakap Jelawatla,Jelawatla..........dia punya henjut wa cakap lu.......
Syahdu jer bunyi drag memanjang,pastu diam. Apesal,sangkut la apelagi.
Tahan dan tunggula ape nak buat lagi..............provoke mamat ni sikit2.
Tapi hati cuak jugak, Perambut ntah berapa paun ye........tahingatlaplak......tawakal jerlah.
Henjut2 lebikurang, dia pon kluar la..........Kali ni betul punye marah die,sampai naik lenguh lengan aku menahan.
Layan2 lagi baru aku teringat nak nengok jam kat tangan,6.59pg.
Maknanya td aku campak tak sampai 3minit dia dah sambar.Nengok kiri kanan mane geng2 ni tak sampai lagi.
Ikan tak lemah2 lagi ni, dah lama aku layan ni ( perasan kot )walaupon tak sangkut ikan lemah2 lagi.
Lima menet lpas tu baru nampak sape dia,Fatin la......musnah harapan sebab bukan Jelawat la.
Takpelah janji dia sudi layan,mungkin lenkali kot dpt Jelawat idaman.
Sampai sudah ikan dah ketebing hanya aku dan Abg Long yang cuba2 menyauk, tp jd lawak la plak.
Sauk cari umpan aku sekerat badan jer yg masuk. Mase ni aku ade nengok jam ditangan,7.11pg.
Dlm masa sama Abg Ngah bg tau ade kwn aku datang.
Tanya keta apa,dah tau terus aku jerit,Nas cepat dtg tolong aku.
Apalagi mencelapak la Nasrul ketebing tolong aku mendaratkan Patin mega bg standard BB sekarang.
Menggeletar beb...............takyah pakai sauk,tp aku tangkap jer sirip dorsal Patin tu dah angkat.
Maknanya aku dah fight dgn Patin ni lebekurang 20menet la jugak.
Dah siap tambat Patin tu......geng lain pon mula sampai sorang demi sorang.

Dalam masa tu jugak mesen pengorek,pencuci dan segala macam 'pen' kira2 500-700 meter dari pot kami mula operasi.
Geng2 yang menggeletar tgn memasang umpan terus jer menyulam sate sawit sambil berangan2..............
Tp misteri alam pon mula terserlah.............sejak dari Patin tu naik langsung reda ektibiti ikan2 disitu.
Bagi aku, tundingan jari tetaplah kepada mesin2 pengorek pasir itu.
Bising atas darat pon dah taboletahan dlm air apetahlagi.Hari Ahad pon kerjeke? Kerje halal ke tak ni?
Sampai la kepetang jangan kan menaikkan ikan,patukan pon takde........
Kalo tak,....... trip sebelum ni, Sawit dadu memang tak ditolak ...... kali ni tak mandang pon.
Ade jer, tak LJ, Teruboi, Lampan sungai mesti ragut sampai nak pasang umpan set kedua pon tak sempat.
Tapi arini...........aku sempat tido lagi, tu yang keliru skit tu.......sampai ke petang pukul 3, sorang pon tak dpt ikan lain.
Baling umpan penuh,tarik pon cam tu jugak, takde kesan kutil2 pon, loceng pon malas nak bunyi.
Mana gi ikan2 lain ni......mungkin ini la Ujian dan cobaan.

Menu aritu mmg mantap ........Sadin,ikan Gelama masin,telo dadar,Sirap.
Timakasih yg berusaha Nasrul dan kekawe semua.
Semoga trip2 mendatang menjadi semeriah ini dari segi kerjasama dan kehadiran.

P/s Terkenang2 henjutan GT Pulau9 & Talang mega OFB











3 comments:

  1. masa ni tuan tanah g jadi pengapit...huh..rasa aku dia yg naik pelamin..

    ReplyDelete
  2. nas... kau masak memang sedap...lain kali kena bawa ikan masin tu jugak...teruja beb..perghhhhhhhhh.....zamani sampai terlelap stok pekena lu punya masakan.....BILA NAK PERGI TAMAN NEGARA NI....

    ReplyDelete
  3. mne jln nk masuk port ni...plis tuan tanah kongsi jenuh cr tp tak jumpe

    ReplyDelete

Carta Pasang Surut Air 2010

Carta Pasang Surut Air 2010