Monday, August 23, 2010

Trip Memancing sambil Merambutan di Beletik

Salam Ihyatul Mubarak.

Pertama2 selaku pembuka bicara aku ingin melampirkan bebanyak rasa terima kasih atas kesudian sahabatku Rozali,
mempelawa aku ke rumah orantuanya di Kampung Beletik, Kuala Lipis,Pahang D.M.
Kepada Ibunya yg dihormati, terima kasih kerana sudi menerima aku sebagai tetamu.
Begitu juga Duan adik dia /kakak dan ipar duai beliau, semoga aku dialalualukan lagi.
Ini sebenarnya antara kenangan terindah dlm taun ni............Terima kasih.

Aku sampai di rumah Zali sekitar 2.00pg dan terpaksa menunggu beberapa ketika,
dan masa ni la terjadi peristiwa agak tragis bagi aku.
Tau tak telepon aku terjatuh kat jalan masa aku keluar kereta,yg paling menggangu jiwa - aku tak sedar plak tu.
Naya betui,dah la tak sedar ade plak keta lalu......praaaap aku dengar bunyi mende kene langgar.
Eh apa plak kene langgar tu,aku perasan bunyi tu.....dah tu aku nengok eh, ade telepon kene langgar la.
Aku amik tengok2.........la telepon aku aku la..............hancusssssss.
Hiskhisk naya2 cemana la nak beli ganti balik ni.

Perjalanan yang agak lewat bermula sekitar jam 2.30pg dari Keramat AU.
Zali kaver je................ngantuk nampak....kehkhehkehkeh.
Mau tak mau kami teruskan perjalanan sbb target nak Sahur di kuala Lipis gak.
Dah isi minyak diPetronasmanantah aku layan la mamat ni sembang,kalo tak nanti dua2 tido di R&R je.
Jalan mmg best tak banyak keta beb........ape lagi ni la masa nak terai OD, setting terbo betoi ke tak betoi.
Di takdirkan kami selamat sampai ke K.L. jam lebe kurang 4.30pg. Makan dulu kedai awek Klantan Gelemer.
( Tanya Zali kalo nak tau..........kehkehkeh )Nasi goren kampung + Sup kosong....... jadila.
Pastu aku ajak Zali layan Pekan jap........maka jadila mamat ni cam turis gaid tak bertauliah.
Sana tunjuk sini tunjuk........best gak K.L. ni ye!.
Pastu lagi apalagi stret la gi rumah org tua Zali...............mak ooooii.....gulap gulita mcm negeri Arab la.
Kate apek tukang jait baju yg mau jait itu Kassim Baba.
Dah bg Salam mak Zali pon bukak pintu,duduk2 jap, Azan Subuh berkumandang, Syahdu wooo.
Dah siap semua, aku ckp kat Zali,jgn tido,kalo ko tido aku pon nnti tido.
Kalo aku tido kita pakai tak memBaung la, pasal aku tido mati beb.
Tak tido punya pasal,aku kejap2 bukak pintu,bila mau siang daaa.

Pukui 7 je,aku dah kat luar rmh, redi nak membaung la apa lagi.
Tp terpana la deria mataku..........padan la gulap gulita...........
punya la banyak pokok2buah2anrapat2bejenis2san,keliling rumah ko Li.
Hati aku mmg teruja nengok pokok2 ni,semua ade hasil plak tu.Tgh ranum lagi.
Takpe, pojek pertama dulu.......lg pon pengailan diutamakan,kasting dan Tapa didahulukan.
Laaaaa aku ingat kan Lubuk memula jauh sgt nak gi,seberang jalan je.
Ni la Sungai Telang kate Zali dgn bangganya.
Mau tak bangga, sungai tu lalu kat kebun doyan diatu, Yob.
Masa jalan nak sampai kat lubuk pertama,4 bijik doyan kami dah kumpul beb.
Nasib baik bulan dgn kami skali posa...........kalo bulan je posa ntahla..............
Labuhan cinta pertama zali dgn Tapa Kijing tak berhasil, aku plak teruja nak kasting la plak.
Manatau kan kot2 ade Badong ke, Kenerak ke nak layan org jauh,Gohok sesat pon ok gak.
Semua tu takde............sangkut adela. Apalagi pindah la.
Pot kedua,ntah kebun sedara dia belah manantah,kitaorg redah.
Cam biasa pokok2 buahbuah mmg tgh ranum tak berpetik.........takjadi duit agaknya di Kole Lipis ni,bisik ati aku.
Pot kdua ni pon cun gak,tapi masih tak berhasil.
Masuk pot ketiga...............situasi berubah.Balingan Tapakijing Zali direntap ganas.
Aku yg masih terkasting2 Popper ni tegezut beb,bengkok pancang besi dibuatnya.
Cehhh.....tak naik jugak. Bikin panas lagi.Aku tukar plan B, bottom la apalagi.
Cengkerik mmg aku dah bwk dari rmh aku lagi, pon aku sangkut kat kail.
Kejap je tak lama dah ade yg layan. Apalagi sentap la.......sangkut.
Kasi putus la Li,aku ckp pasal dia yg sentap rod aku.Tarik punya tarik naik la Tilan dlm saiz 2 jengkal.
C&R pon diamalkan. Dah naik Tilan ni senyap je walaupon ade ikan agak kasar main air.
Tp semua umpan kami dia tak layan,sombong btul ye. Zali ckp ni pot last kita.
Takde gak kita layan Port rasia femily aku. Pot rasia hehehehe.............bisa2 aja dong ah.

Pot rasia here we come.........teruja2.Adam anak buah ZAli folo sekali.Umur rasia aaaaa.
Tp dia bwk buah getah seplastik...........nak buat apa Dam? aku tanya.....nak kasi Pacu makan kate dia.
Aaaaaa kasi pacu makan??? Pacu makan buah getah ker? Makan! Sampai je terus Adam baling 4-5 bijik.
Kabomkrashbumbeng........ikan menyambar,terpercik2 air..mak ooiii ganas nya.
Tu lah ikan Pacu kemaruk bijik getah Adam ckp.
Dia nak baling lagi, aku kate dah2,kali ni kita baling dgn mate kail la plak ye Dam.
Dia ok jer.Zali dlm diam jer dah kast umpan bijik getah ikat dgn getah jugak.
( paham ke?? tak paham pon lantak korang la kehkehkeh )
Apala mamat ni, dah baling umpan, mesen tak lock plak.......kan dah jd mihun goren,ikan pon lepas.
Zali terlepaskan ikan tu.........terus ikan2 tu cuak nak makan lagi.
Mcm2 teknik aku aplikasikan tp semua tak layan.Mamat Zali ni ronda cari sawit nak umpan Jelawat kate dia.
Aku plak kembali keteknik kasting tp,bukan Popper,kali ni aku guna Strike Pro Minnow 3.5cm.
Dah 7-8 kali kasting.................kebabom lg sekali jatuh je umpan tu terus ade yg menyambar.
Ahhh kene dah Jelawat kasar........teruja gila tu........aku jerit kat Zali........
Lari tak cukup tanah mamat tu.....capai Vidiokem dia. Layan punya layan naik la Pacu saiz 2 kelo.
Mula aku ingat dlm sekelosetengah........bila dah angkat rase lebe laplak.
Gigil beb gigil.........tali dah la 10 paun umur plak dkat 3 taun.Rod plak 6-12paun,mesen saiz 2000.
Drag lancar takde sangkut2,berbaloi la.Mmg puas ati sgt dapat naik.
SEmangat2...... terus la aku kasting.............sampai ntah berapa puluhratusribukalintah aku kasting.
Umpan jgn cite la berapa kali tukar,Kali ni nak jadi cite lagi, sejarah berulang.Popper plak dia hantam.
Yo-Zuri 3D Popper plak jd pilihan dia.......cara sama gak dia hentam,jatuh je terus sambar.
PErlawanan kali ni lebih sengit sbb sambaran dlm jarak 20-25 meter dari base aku berdiri.
Pam pon terpaksa lebih pasal sambaran tu dkt dgn rumput seberang sana.
Ditakdirkan naik la jugak Pacu saiz yg sama.Teruja jgn cita la.Puas ati aku hahahhahah.
Zali ckp dah2..... jom balik tido dulu,ikan kedua pon kene lepas psl 'Bag limit catch'.
Kang petang nak amik buah2 plak, kita kene recaj,mlm nak drive lagi.
Alah aku tau dia takut ikan pot rasia dia abis, tambahan plak dia tak dpt 'naik' jeles la tu.

Petang, dah recaj ( aku tahingat punya caj hehehe ).
Zali ajak gi petik/mengutip buah2an di Taman Astakona keliling rumah orgtua dia.
Baru aku sedar ye,luas tanah kebun keliling rumah ni........almaklumla bulan posa.
Rambutan dua guni aku dgn Zali kejekan,Pulasan setengah guni,Rambai seplastik.
Tak tau malu btul Sham ni, aku rase dlm ati.
Aku tetap nak curi mase kasting lagi,pkl 6 baru dpt pegang rod.
Mase tgh memangkah buah2 tu,ASik sepupu Zali dtg Kasting.Tu yg buat aku taktentuhalatu.
Si Asik ni plak Cempien Sg. Jelai tu.Rekod dia mak ooooiiiii jeles kalu dengar.
Jgn tak caye,gambar pon ade.Tak caye gak tgk la Facebook dia.
Tp petang ni takde hasil.Takpelah sesi pg 2 eko pon dah puas ati dah.

Bukak pose,mase yg ditunggu hehehehe............tak malu lagi.
Makanan kampung Zali ni mmg best,Lampan Tempoyak,Jering goreng kakiayam,Keladi Asam,
woih macam2 la semua best2........sedap plak tu.
Ade plak kuah durian dgn Pulut hilang "kemaluan" aku mengerjakan kuah durian ni.
Burrrppp............sendawa tahingat sampai ngantuk la..........heehehehe.
Air tangan mak Zali serta keluarga diani,mmg best la.
Lepat pisang.......Ala lupa nak mintak bekal.

Balik taim............makoiii sendat bonet barang keta ko Li.
Mmg buruk perangai org KL/Selangor kikis hasil buah kebun makbapak.Teruk2 punya tak malu.
Bapak kpd kwn kami yg sekampung Zali, (Awie) pon ade kirim buah gak, utk cucu di Pantai Dalam
katanya.
Mase dlm perjalanan,aku ngantuk giler tu,maklum la perut kenyang.Kehkehkehkeh
Aku ajak zali singgah minum mana2 kedai kat Bentong.Dah kene teh secawan barula cerah mate.
Sampai Keramat AU dlm 12.30,punggah2 punya punggah aku plak sampai rmh di Langat dlm 1.15pg.
Pastu rutin kehidupan kembali biasa............................

Nukilan oleh :
Sham Tapa a.k.a Chief of Mambangs
23 Ogos 2010

2 comments:

  1. salam singgah, salam kenal dan salam Ramadhan untuk semua rakan2 mambang.Wah, blog yang menarik...handal2 semua pemancing tu...Tahniah kerana dpt menghasilkan blog yg menarik. Smoga dapat kita kongsi2 pengalaman dan cerita pancing...salam kenal pada semua ahli komplot mambang sungai on line - tokan

    ReplyDelete
  2. salam
    welkam2...terima kasih atas komen membina saudara tokan...insyaallah sesama kita kongsi cite & tip2 mancen ye... - kapten beletik (wakil tuan tanah & mambang2)

    ReplyDelete

Carta Pasang Surut Air 2010

Carta Pasang Surut Air 2010